Despre pistoanele din etrieri

Despre pistoanele din etrieri

Mesajde Korben » Mar Ian 24, 2012 11:01 am

Cu mentiunea ca copyright-ul este al lui Galen ;)
Mi-am permis sa copiez ce a scris pe motociclism.ro

"1. In primul rind dai jos etrierele pe rind.
2. Blochezi cu calupuri de lemn de esenta tare sau cu scule potrivite pistoanele care vor sa iasa aproape de capatul de cursa. Atunci vor iesi si cele care "nu vor".
3.Le scoti pe toate aproape de tot si abia apoi scoti lichidul (daca trebuie schimbat).
Apoi iti faci fisii din benzi din cirpa imbibata in solvent si le cureti frumos pistoanele pe principiul curelei de transmisie
4. Daca chiar sint "ciupite" de oxizi si in partea care intra in etrier, atunci le scoti complet. Cum le scoti complet? Gravitational prin baterea etrierului de un bloc de lemn.Doar daca sint gripate se foloseste aerul comprimat.
5. Scoase afara se curata mult mai usor prin frecare pe o cirpa imbibata in solventi pusa pe ceva perfect orizontal, folosind eventual pasta de lustruit(pt curatat obiecte sanitare de ex.). A nu se folosi decit bucati de lemn, si cirpe cu solventi. In nici un caz smirghel sau pile. Buza de aluminiu a etrierului se curata si ea cu un saber de florile de oxizi. obs: se scot inainte garniturile de etansare. alea nu trebuie ciupite sau sabaruite.
6. Pistonasele curate se introduc tot gravitational prin baterea etrierului pe un bloc de lemn pus pe un suport cu tragere. Doar dupa ce au intrat 1/3 se pot impinge cu o presa, menghina , sau ciocani printr-o bucata de lemn."

"Transformati o operatiune de rutina intr-o...... complicatie :wacko:
1.Etrierele fata contin doua pistonase. Acestea preseaza asupra placutei care la rindul ei preseaza asupra discului. Prin reactiune si datorita culiselor care permit deplasarea stinga dreapta a intregului etrier, corpul etrierului preseaza si cealata placuta pe partea cealalta a discului.
2.Pe masura ce placutele se uzeaza pistonasele sint nevoite sa iasa tot mai mult din etrier. Astfel coroziunea afecteaza suprafetele lor laterale in special daca se circula iarna si se improasca cu saramura.
3. Si lichidul de frina isi pierde in timp proprietatile si se descompune. Deasemenea cum spune Mikulaish cu timpul se "imbogateste" si cu apa aparind si o anumita coroziune interna care intereseaza insa doar camera pistonului (apar "flori' de oxizi pe peretii cilindrilor unde culiseaza pistoanele).

In concluzie lichidul de frina se schimba cel mai rar la 2 ani. In care caz nu prea e nevoie sa se demonteze pistoanele din etrier.
In schimb in fiecare an e bine sa se curete exterioarele cilindrilor si normal aceasta operatie se face obligatoriu la schmbarea placutelor.

Cum procedati ca sa nu ajungeti la aer comprimat:
1. Se demonteaza doar cite un etrier o data.

2. Pisonasele se scot simplu folosind maneta frinei. Normal ca unul dintre ele va iesi intotdeuna mai repede decit celalat. Se lasa sa iasa pistonasul respectiv pina aproape de capatul cursei, dar inainte sa iasa lichidul afara.Apoi se blocheaza cu o cala confectionata din lemn sau cu ceva scula de dimensiuni potrivite astfel incit sa nu se jeneze iesirea celuilalt. Apoi se continua actionarea manetei pina iese si al doilea piston la nivel cu primul. Se scoate cala de pe primul pistonas si se introduce in jurul fiecaruia un snur facut dintr-o cirpa muiat in diluant sau spray special de curatare.

3. Dupa ce pistonasele sint "luna" se imping inapoi prin baterea "cu simt" a etrierului pe o bucata de lemn pusa pe un suport "cu tragere" calup de beton, menghina, etc. Dupa ce intra circa o treime se poate folosi o cheie franceza mica pentru a definitiva operatia. In mod normal daca sint curate ca lumea intra inapoi si impinse zdravan cu degetele (solutie pentru cei fortosi). Se pot si bate folosind o tija de lemn si forta moderata, dar atentie dupa ce sint introduse gravitational 1/3 , altfel pot fi deformate usor pentru ca tind sa intre strimb.

4. Daca un piston sau ambele nu ies prin aceasta metoda, caz foarte rar (sint chiar gripate), atunci singura solutie e aerul comprimat, dar se monteaza deasemenea cale de limitare cursa ca sa nu iasa doar unul dintre ele.
In acest caz normal ca pistoanele se scot de tot, se curata cum am aratat anterior (vezi linkul) si se sabaruiesc cu atentie pina la planeizare oxizii si mizeria de pe peretii cilindrilor scotindu-se in prealabil garniturile.
5. garniturile nu se schimba decit daca sint crapate ciupite sau cilindrul respectiv a curs. Sau daca nu s-a putut nicicum aerisi frina (intra aer pe linga garnitura in cilindru).In schimb se curata de oxizi si jeg canalele garniturilor, cu atentie pentru a nu le decalibra.

Motorul meu are peste 120 mii de km si de cind se afla in intretinerea mea (60mii) am intretinut in felul acesta etrierele. Fara sa schimb altceva decit placute de frina. Asa ca am frina buna mereu si nu se blocheaza nimic.

6. Lichidul de frina se schimba dupa ce s-au curatat pistoanele de la ambele etriere. Daca se scot cilindri e simplu, lichidul se scoate usor. Daca nu se scot cilindri, lichidul vechi se scoate prin aerisitoare fiind inlocuit cu lichid nou. Din fiecare etrier se scoate lichid cam cit un rezervor de frina. Sau se scoate lichid pina vine din aerisitor lichid curat.

7. Aerisirea: Etrierele se aerisesc pe rind, pe masura curatarii lor. Operatia e necesara daca s-au scos pistonasele complet. Fara a utiliza device-uri speciale, aerisirea se executa cel mai simplu in felul urmator:
a) se monteaza pe aerisitor un furtun transparent (de perfuzie) care se introduce intr-un borcan plin pe jumatate cu lichid de frina.
b)Se deschide aerisitorul o tura buna si se pompeaza (adaugind periodic lichid in rezervor ca sa nu se goleasca cumva) pina cind lichidul iese fara bule.
c) Apoi se mai fac citeva manevre clasice de aerisire sub presiune (se face"pedala" si se da drumul la aerisitor).

Prin aceasta metoda nu se pierde lichid si nu se stropeste mediul din jur.Deasemenea se face o aerisire perfecta.

succes! "

Multumim, Galen!
Imagine
Avatar utilizator
Korben
 
Mesaje: 873
Membru din: Mie Feb 16, 2011 1:49 am
Localitate: Arad
Motocicleta: XRV750 RD07A

Re: Despre pistoanele din etrieri

Mesajde Korben » Mar Ian 24, 2012 11:03 am

Tot acolo, Sebicozaurus scrie:

"Pentru aerisire am folosit altă metodă care, personal o consider mai bună.

Scule necesare.
- furtun transparent ce se pune pe aerisitor
- cheie inelară (parcă de 8) pentru aerisitor
- surubelniţă cruce (pentru desfacerea capacului de la rezervoru de lichid)
- lichid de frană

Procedeu
- se ataşază furtunaşe pe fiecare aerisitor
- se bagă furtunaşele într-un recipient oarecare (gol sau cu lichid de frana ... irelevant)
- se slabesc aerisitoarele
- se desface capacu de la rezervorul de lichid de frana
- obţional se pune o cârpă pe carenă şi rezervor ca să nu se verse accidental lichid de frână pe vopsea
- lichidul de frană din rezervor se scurge gravitaţional în etrieri şi apoi pe furtunaşe afară
- nu trebuie dată nici o pompă că nu are rost
- IMPORTANT: trebuie avut grijă să fie mereu lichid de frână în rezervorul de sus!!!!
- când vezi că pe furtunaşe iese lichid de frână fără bule strângi frumos aerisitoarele.... şi pui capacu la rezervor.

- se poate folosi metoda şi separat pentru fiecare etrier în parte.

Gata. "
Imagine
Avatar utilizator
Korben
 
Mesaje: 873
Membru din: Mie Feb 16, 2011 1:49 am
Localitate: Arad
Motocicleta: XRV750 RD07A

Re: Despre pistoanele din etrieri

Mesajde Mikulaish » Mie Feb 08, 2012 9:02 pm

As mai adauga si eu o idee aici dupa experienta cu prezenta Africana din dotare, dupa ce am cumparat-o cu franele fata blocate. Etrierele de AT sunt cunoscute a fi destul de proaste, ele blocandu-se foarte des, in special in tari mai umede. Motivul este ca sub garniturile de praf de la pistonase se oxideaza aluminiul. Oxidul respectiv are volum mult mai mare decat metalul in sine, astfel fortand acea garnitura sa stranga pistonul. Desfacutul nu il detaliez, este scris suficient mai sus. Cu pistonasele blocate insa nu garantez ca vreuna va avea succes. Dupa scoaterea pistoanelor si a garniturilor trebuie curatat tot oxidul alb de sub garniturile de praf. Operatiunea cauzeaza basici la degete, dureaza destul de mult si se poate face cu burete de vase de sarma sau asa zis "steel wool". Eu am lucrat vreo 4 ore pe 2 etriere. In final rezultatul a fost foarte satisfacator. Dupa ce am lubrifiat pistonasele si garniturile cu lichid de frana, pistoanele au intrat cu degetul fara nici un fel de efort. Aerisirea sistemului care a fost golit de tot a fost posibila doar atasand un furtun transparent de 4mm de 4m (cumparat pentru a face sincronizatorul de carburatoare) la suruburile de aerisire si tragand cu gura pana a venit lichid aproape fara bule.
Mikulaish
 
Mesaje: 21
Membru din: Mie Dec 21, 2011 9:55 pm
Motocicleta: 425S+/-Stoye, XRV750


Înapoi la Frânele, roţile şi anvelopele

cron